Multi-client onderzoeken

Door Trends & Tourism wordt regelmatig onderzoek geïnitieerd. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan om een bepaald marktsegment, een toekomstvisie of een actueel thema.

Vakantieplannen zomer 2025

Na een aantal jaren van beperkingen door corona gaan Nederlanders inmiddels weer massaal op vakantie. Tegelijkertijd blijven er uitdagingen genoeg. Denk aan geopolitieke conflicten, klimaatverandering, stijgende prijzen e.d. Onzeker is welke invloed e.e.a. gaat hebben op het vakantiegedrag van Nederlanders in 2025.

Om inzicht te krijgen in de vakantieplannen/intenties voor komende zomer gaat Trends & Tourism in de tweede helft van januari 2025 weer grootschalig consumentenonderzoek doen. Focus ligt daarbij op vakanties van een week of langer. 

Bekijk hier factsheet

Vlieg/zonvakanties

Vlieg/zonvakanties vormen een belangrijk segment op de Nederlandse vakantiemarkt. De meeste vlieg/zonvakanties worden doorgebracht in het Middellandse Zeegebied, maar verre zonbestemmingen raken ook steeds meer in trek. De komende jaren zal het segment vlieg/zon naar verwachting populair blijven. Al zijn er ook de nodige onzekerheden, waaronder de stijgende kosten van vliegen en de verhoogde kans op extreem weer als gevolg van klimaatsverandering. Om meer inzicht te krijgen in de houding, wensen en voorkeuren van vlieg/vakantiegangers gaat Trends & Tourism in mei 2024 grootschalig onderzoek doen onder de Nederlandse bevolking.

Bekijk hier factsheet

Wintersportvakanties

Door corona waren een aantal jaren wintersportvakanties niet of maar beperkt mogelijk. Nu corona voorbij is herstelt de markt ook weer snel. Veranderende weersomstandigheden, hoge inflatie e.d. zorgen echter voor nieuwe uitdagingen. Blijft de wintersporter de komende jaren op wintersport gaan? Om meer inzicht te krijgen in de markt van wintersportvakanties gaat Trends & Tourism in oktober 2023 grootschalig onderzoek doen onder de Nederlandse bevolking.

Bekijk hier factsheet

De houding van de Nederlandse vakantieganger t.o.v. duurzaamheid


Momenteel bestaat er nog een aanzienlijke kloof tussen houding en gedrag als het om duurzaamheid en vakanties gaat. Mede door klimaatsverandering neemt de urgentie van het onderwerp echter toe. De verwachting is dat duurzaamheid een steeds belangrijkere rol gaat spelen in de vakantiebesluitvorming. Om meer inzicht te krijgen in de houding van Nederlanders t.o.v. duurzaamheid tijdens vakanties gaat Trends & Tourism eind mei / begin juni 2023 grootschalig onderzoek doen.

Bekijk hier factsheet

Buitenlandse stedenreizen

Door de coronacrisis waren stedenreizen tijdelijk uit de gratie; toeristen meden plekken met veel drukte.  Uit recent consumentenonderzoek van Trends & Tourism blijkt echter dat stedentrips nog altijd populair zijn onder Nederlanders. Om meer inzicht te krijgen in de markt van buitenlandse stedentrips gaat Trends & Tourism in oktober 2023 grootschalig onderzoek doen onder de Nederlandse bevolking.

Bekijk hier factsheet

Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030

De coronacrisis heeft de Nederlandse vakantiemarkt op z’n grondvesten doen schudden. Ervan uitgaande dat de coronacrisis de komende tijd geleidelijk onder controle komt, wordt de vraag relevant wat het toekomstperspectief van de vakantiemarkt is. Gaat de vakantiemarkt weer het niveau van voor de crisis halen? En wat worden belangrijke trends in de komende jaren?

Bekijk hier factsheet

Toekomstvisie Nederlandse vrijetijdsmarkt 2030

Op jaarbasis ondernemen Nederlanders ruim 3,5 miljard uithuizige vrijetijdsactiviteiten. Variërend van sporten, uit eten tot het bezoek van musea. In de Toekomstvisie Nederlandse vrijetijdsmarkt 2030 gaat Trends & Tourism na of er – na de coronacrisis - nog verdere groei mogelijk is. Waar die groei dan zal zitten en wat belangrijke trends zijn voor de komende jaren.

Bekijk hier factsheet

Food Tourism

De belangstelling voor eten en drinken neemt toe. Dat zien we ook tijdens vakanties. Food tourism wordt populairder. Daarbij gaat het om een brede range van belevingen. Variërend van uit eten in een restaurant met streekgerechten, het bezoeken van een lokale markt of foodfestival tot het volgen van wijnroutes. Om meer zicht te krijgen in het belang van eten en drinken tijdens vakanties heeft Trends & Tourism in 2019 grootschalig onderzoek gedaan onder de Nederlandse bevolking.

Bekijk hier factsheet

Fiets- en wandelvakanties

Steeds meer Nederlanders kiezen voor een gezonde en actieve levensstijl. Dit vertaalt zich ook in meer sportieve activiteiten tijdens vakanties, waaronder wandelen en fietsen. Het aantal fiets- en wandelvakanties is de afgelopen jaren dan ook gestegen. Om meer inzicht te krijgen in de markt van wandel- en fietsvakanties gaat Trends & Tourism in het najaar van 2019 uitgebreid onderzoek doen onder de Nederlandse bevolking.

Bekijk hier factsheet